Wednesday, June 4, 2008

Sertai Program Kebajikan Ummah satu penyelesaian kepada krisis kenaikan harga minyak

Hari ini seluruh rakyat Malaysia masih dalam keadaan terkejut dan begitu kecewa berikutan pengumuman kenaikan harga minyak oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi PM Malaysia. Harga petrol naik sebanyak 78 sen - satu pertambahan besar dari RM1.92 sekarang kepada RM2.70. Demikian diumumkan oleh perdana menteri petang tadi. Abdullah Ahmad Badawi juga mengumumkan harga minyak diesel pula naik kepada RM2.58 - naik RM1 berbanding harga sekarang sebanyak RM1.58 seliter. Kenaikan sebanyak 41 peratus bagi petrol dan 63.3 peratus.

BEZA KUANTITI BAGI SETIAP RINGGIT... Azhan Sharom, 23, yang ditemui di Jalan Batu Buruk, Kuala Terengganu, Terengganu menunjukkan botol berisi minyak bagi setiap ringgit yang dibelanjakan. Kuantiti botol kiri berdasarkan harga lama manakala yang kanan pula jika mengikut harga baru.

Berikut ialah rintihan2 rakyat berikutan kenaikan harga minyak ini;

Baik untuk ekonomi - ahli ekonomi - No2umno -



komen mangkuk mangkuk karat tentang kenaikan harga minyak...... Utusmeloya - [...] Ahli Ekonomi menganggap keputusan kerajaan menaikkan harga minyak tengah malam ini sebagai satu langkah baik bagi jangka panjang ekonomi negara. "Ia ..

Kerajaan ketandusan idea dan pemimpin - No2umno



Wajah wajah Kabinet Dapur [Kitchen Kabinet] yang terlibat di dalam soal harga barangan sehingga menyebabkan negara kecoh dengan kenaikan harga minyak yang paling tinggi di dalam sejarah. Minyak naik bukti BN ketandusan pemimpin ..

Tindakan BN naikkan harga minyak akan mencetuskan protes daripada orang .. - Lagiberita
PM ambil risiko politik Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengambil risiko politik yang besar apabila mengurangkan subsidi, menyebabkan kenaikan harga bahan api dan tarif elektik,

Petrol naik, Petronas untung,rakyat gelabah........ - Alditta



Harga petrol naik sebanyak 78 sen - satu pertambahan besar dari RM1.92 sekarang kepada RM2.70.Harga minyak diesel pula naik kepada RM2.58 - naik RM1 berbanding harga sekarang sebanyak RM1.58 seliter.Kenaikan sebanyak ..

PR Tolong Rakyat BN Rompak Rakyat - Anakbapa



Tak dapat digambarkan rasa marah dan kecewa aku kepada “kera”jaan BN Pak Lah di atas keputusan tidak bertanggungjawab menaikkan harga minyak dan tarif elektrik hingga ke paras yang sangat merbahaya. Tak pernah aku lihat di ..

Many not ok on petrol price increase - Ahmadatalib



PETROL burns freely last night. Thousands of car owners lined up at every petrol station in the country with only one common objective - to fill their tanks before the petrol pump price increases to RM2.70 (petrol) and to RM2.58 ..

Kenaikan harga minyak, hadiah kerajaan 'PM terlampau' - Mahfuz - Khatibwalwaasi



KOTA BHARU, 4 Jun (Hrkh) - Pengumuman kenaikan harga minyak (diesel RM1,00 dan Petrol RM0.78 sen) yang dibuat kerajaan Perdana Menteri, Abdullah Ahmad badawi disifatkan sebagai hadiah dari kerajaan 'PM ..

SERTAI PROGRAM KEBAJIKAN UMMAH ADALAH SATU PENYELESAIAN JANGKAMASA PANJANG UNTUK HADAPI KRISIS KENAIKAN MINYAK

Program ini terbuka kepada semua rakyat Malaysia yang berumur 13 tahun keatas khas untuk Bumiputera beragama Islam.

Melalui PKU ini peserta mendapat keistimewaan antaranya ialah mendapat elaun sara hidup RM500.00 setiap bulan.

Maklumat lanjut sila klik Program Kebajikan Ummah.

Testimoni














Saya bersyukur dengan PKU ini kerana akan dapat sumbangan RM500.00 setiap bulan dari syarikat Citiloan. Saya juga akan dapat tambahan pendapatan yang lumayan kerana hasil dari program insentif yang diperkenalkan syarikat kerana saya juga berkongsi dengan kawan-kawan.

Ahmad Nizar - Petaling Jaya (019-2289257)

Syukur kepada Allah s.w.t. kerana saya diberi peluang menyertai PKU ini. Maklumat PKU ini saya di maklumkan oleh saudara Ahmad Nizar dan membawa saya ke pejabat syarikat seterus dapat mendapat maklumat lanjut dari Datuk Amin dan Dr. Nordin.

Ahmad Dali - Keramat (013-3470037)

NOTA DARI MODERATOR (ADI)

Program Kebajikan Ummah yang dianjurkan oleh syarikat
CITILOAN AND MORTGAGE SDN. BHD dan saya hanya peserta kepada program tersebut. Semua maklumat dalam blog ini adalah maklumat yang diperolehi dari pihak syarikat. Blog ini tidak ada kena mengena dengan syarikat tersebut. Blog ini adalah untuk KOMUNITI KEBAJIKAN RAKYAT.

Kepada semua rakyat Malaysia dialu-alukan untuk bersama-sama dalam Komuniti Kebajikan Rakyat dan pendaftaran adalah PERCUMA. Sila hantar SMS nama dan kawasan Parlimen ke no. 0162339234.

1 comment:

pertanian said...

KELAT DAN PAHIT

Sebenarnya mulut Perdana Menteri Malaysia memang kelat dan pahit untuk mengumumkan secara mendadak kenaikan harga minyak dinegara ini sebelum bulan Ogos 2008.

Sejak tahun 1971 apabila Presiden Amerika, Richard Nixon mempengaruhi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu untuk tidak lagi menjadikan emas sebagai asas atau sandaran kepada nilai matawang telah menyebabkan matawang antarabangsa melalui berbagai masalah. Hari ini kekuatan matawang Amerika hanya bergantung kepada spekulasi semata-mata.

Begitu juga harga komoditi utama dunia seperti petroleum. Bekalan dan permintaannya tidaklah berubah sangat tetapi harganya naik tinggi adalah disebabkan oleh spekulasi semata-mata. Terdapat sekumpulan manusia yang mempunyai jari-jari ghaib sedang meraih keuntungan sedangkan rakyat Malaysia sengsara akibat kenaikan harga minyak.
____________

Abdullah Badawi sebenarnya belum terdaya melawan kenaikan harga minyak dunia tetapi beliau telah melakukan perkara yang baik iaitu menyediakan -mindset- minda rakyat Malaysia untuk perlahan-perlahan menerima kenaikan harga minyak secara berperingkat dari menerima kenaikan secara mendadak.

Tanggungjawab rakyat Malaysia pula ialah untuk mengubah -lifestyle- gaya hidup, supaya dapat berjimat dan bebas dari tekanan kenaikan harga minyak. Hindarkan diri dan keluarga dari berbelanja perkara-perkara yang tidak perlu.

Rakyat perlu dilengkapkan dengan Ilmu Pengurusan Kewangan Diri yang lengkap.
____________

Kerajaan pula perlu membalas penerimaan rakyat menelan kelat dan pahit dengan,

1. mengenakan RM 30.00 (cukup untuk membayar kos penyelenggaraan dan pengurusan JPJ) sebagai cukai kenderaan.

2. menebus semula semua lebuhraya swasta di negara ini. Kenakan caj 50% lebih murah dari caj lebuhraya semasa. 50% itu dibahagikan kepada 2 bahagian iaitu 30% untuk penyelenggaraan dan pengurusan dan 20% lagi adalah Tabung Rakyat Untuk Rakyat.

3. Wujudkan sebuah firma insuran sendiri di Malaysia tanpa perlu bergantung kepada firma insuran antarabangsa. Biar rakyat merasa nikmat dan bahagia hidup dinegara ini apabila premium yang dibayar boleh dikurangkan sebanyak 75%.

4. Tingkatkan kualiti kereta tempatan menggunakan spesifikasi ekspot, gunakan engin yang menjimatkan minyak.

5. Percepatkan pembinaan banyak stesyen NGV di seluruh bandaraya Kuala Lumpur sebelum sepanjang lebuhraya, bandar-bandar utama dan keseluruh pelusuk negara. Jangan diswastakan.
____________

Apabila ini diumumkan untuk dilaksanakan secepat mungkin, mulut Perdana Menteri akan tidak kelat dan pahit lagi. Insyaallah.

<>-<>-<>